Reklama
 
Blog | Jiří Novotný

Zvláštní způsoby podnikání

Říkal mi kamarád, jak jel do Zlína pro "dovolenou zdarma", kterou jaksi kdesi vyhrál. Nejenže se tam dověděl, že dovolená sama je nejen zdarma, ale i s "dodatečným poplatkem" čtyřicet tisíc korun - navíc mu nabídli "koupi" apartmánu ve Španělsku.Patřil by mu vlastně jen čtyři měsíce v roce, ale milion osumset tisíc je i tak směšná částka za takový luxus. Odmítl to nevděčně všechno a tu, za pár dní, volala ta samá firma, tentokrát ostravská pobočka. Kamarád se s nimi opět domluvil, že přijede poslechnout si školení a vyzvednout dovolenou zdarma, ale nejel tam. Když starostlivě volali co s ním bylo, řekl jim, že mu cestou klekl mercedes a než dovezli jiný, bylo pozdě. Podruhé měl neodkladnou zahraniční cestu. Potřetí přijel nečekaně klíčový obchodní partner. Ti podivní lidičkové to vzdali až po pátém pokusu...

"Vyhrál" jsem také "dovolenou zdarma", a to na základě pouliční ankety: kde jste byl naposledy na dovolené?, kam chcete v případě výhry jet? a tak dále. Také mi volali, tentokrát z Olomouce, avšak odradili mne, když požadovali kamsi se v určitý čas dostavit a připravit se na to, že věc bude trvat dvě hodiny. Byl avšak jsem z toho telefonátu dosti vykulený, protože o výše popsané kamarádově zkušenosti jsem ještě nevěděl a také mne mátlo, proč je nutno se dostavit i s partnerkou. Jakoby šlo o nějakou tu akci, kde se prodávají třeba "zázračné lampičky" za dvacet tisíc, jejichž reálnou prodejní cenu odhaduji o dva řády níže.

Chci říci, že by, dokud zde nezačne fungovat policie a justice, alespoň sdělovací prostředky mohly (jistěže obecně!) veřejnost informovat o jednotlivých modelech tohoto zvláštního podnikání. (Protože, jak bylo mnohokrát řečeno, "podnikání je činnost za účelem zisku", což spolu s "morálka je dobově podmíněné kritérium lidského chování" tvoří velmi plodnou dvojici…). Možná někdo namítne, že to není nutné, že rozumný člověk nemůže nikomu naletět. Jedna hvězda nejmenovaného televizního kanálu dokonce řekla, že toto není věc pro média, protože každý by si měl dávat pozor na to, co podepisuje. Ale: moje známá, důchodkyně, byla sladkým hláskem v mobilním telefonu dotázána, kolik platí měsíčně za kredit a zdali by nechtěla platit méně. Chtěla. Do dvou dnů přijel rychlý posel se smlouvou, kterou podepsala, naštěstí – jak uvidíme, mezi dveřmi. Četl jsem tu smlouvu, a ta se dosti lišila od telefonicky naslibovaného. Žádná zkušební doba jeden měsíc – ale hned dva roky natvrdo. Žádná možnost platby u terminálu, ale složenkou. A konečně: spočítal jsem, že takto bude platba dvakrát vyšší, než doposud. Objevil jsem ale, jak je možno smlouvu vypovědět ("je li uzavřena v neoficiálních prostorách" nebo tak nějak), což bylo neprodleně doporučeným dopisem učiněno. Po nějaké době přišla složenka. Pak upomínka. Otevřel jsem na internetu stížnostní emailové okénko daného operátora a popsal problém. Přišla další upomínka s poznámkou, že v případě nezaplacení "bude věc předána třetí osobě". To už mi přišlo dosti drsné, a tak jsem ze svého emailu napsal "trochu výše" onomu operátoru, že v tomto popsaném případě by bylo možná zajímavé vědět, jak přišla firma z Berouna, která pro ně dělá "nábor", k telefonnímu číslu oné důchodkyně. Pak teprve se věci hnuly (doporučený dopis se prý "ztratil" atd.) a normálně vyřešily. Nicméně vím, že mnozí důchodci, kteří se také nechali nalákat, platí a mlčí (jak, ptejme se, asi může operátor na dálku určit, kdo je důchodce nebo vůbec vhodný typ pro "lacinější volání"??). Zde konkrétně se navíc nabízí otázka, jestli mělo smysl o tomto podivném podnikání někam psát, když tou dobou opravdu všechny noviny a časopisy byly plné obrovských reklam právě tohoto dotčeného mobilního operátora.

Bude se, když už jsme u toho, kterýkoli sdělovací prostředek  zabývat podivnostmi v podnikání firmy, která si u něj právě zadala inzerci za statisíce nebo miliony korun? A nemůže to být tak, že pokud se objeví obrovská reklama v novinách nebo jinde, kterou zadal polostátní monopol (Ve znění třeba "Firma Kolečka a křížky spravuje kolečka a křížky už patnáct let!"), že za to jaksi očekává "určitou vstřícnost" od daného média? Nevím, ale v každém případě je to na druhé straně pro občana vždy užitečná informace, protože vždy znamená: "Budeš platit jako mourovatý!"

Reklama

Obecně tedy to skoro vypadá tak, že se v České republice lidé dělí na dvě skupiny, a to na první skupinu, která má "poctivý příjem", jako jsou třeba důchodci nebo opravdu pracující lidé, a pak na druhou skupinu, která se  první skupinu různými fintami snaží o tyto peníze připravit.Toto rozdělení jde, ale prosím vás, to je opravdu jen hypotéza!, patrně nejen napříč politickým spektrem, ale i napříč čímkoli, na co jen pomyslíte. Nejen sdělovací prostředky, ale i sociologie atd. mají v tomto směru vůči veřejnosti dosti velký dluh. Protože když někdo na základě zjevně nevýhodné smlouvy platí nesmyslně částky za věc nebo službu,o kterou nemá zájem (a to teď nemyslím placení daní státu…) s tím, že soudy zde dávají zapravdu podivným podnikatelům, pak je to přece dosti zajímavé, ne?

Závěrem jedna novinka: dávejte si pozor, když vám někdo volá a upozorní, že hovor je nahráván. Může vám pak klidně přijít dopis tohoto znění: "Na základě telefonicky uzavřené smlouvy fakturujeme …" Dávejte si pozor, protože v souvislosti s tzv. krizí sprostota podivných podnikatelů stoupá.